God oppkjøringsperiode

I dag er det tirsdag. Om tre dager settes kursen mot Aurland for de siste forberedelser, og Axtri på lørdagen. I sommer har fokuset ligget på å forbedre crawlteknikken, noe jeg håper og tror jeg har klart. Utholdenhets- og intervalltreningen har lidd litt under dette. Jeg hadde derfor forventninger til meg sjøl om å være flink til å få gode økter på treningsrommet på Gullfaks C denne perioden. Jeg reiste ut på jobb onsdag 30. juli, og hvis været ikke forverrer seg, blir det altså hjemreise i morgen ettermiddag, onsdag 13. august.

De første ni dagene jobbet jeg nattevakt, før jeg snudde til dag. Jeg synes egentlig at det er veldig greit med nattevaktene. Jeg går av vakt halv sju, og sover til godt utpå dagen, gjerne i halv-firetiden. Da er det bra med tid til å få seg en god treningsøkt før jeg begynner på jobb halv sju. I løpet av første nattevakt satte jeg opp en plan for resten av turen, der jeg varierte mellom gode intervalløkter, både på sykkel og tredemølle, rolig langkjøring og restitusjon. Planen har naturligvis blitt noe endret underveis, men i det store og hele er jeg godt fornøyd, og håper jeg er greit rustet til helga. Axtri figurerer på flere lister over verdens ti hardeste triathlon, så det er nok lurt å være bra forberedt. Dette er min første deltakelse her, så jeg må si jeg er litt spent på hva som venter…   Jeg er litt usikker på formen før en slik kraftanstrengelse, men noen gode indikasjoner har jeg fått. På slutten av en av treningsøktene forrige uke kjørte jeg den velkjente Coopertesten. Riktignok på tredemølle – så helt realistisk er nok ikke resultatet, men det gir en indikasjon. Jeg klarte å gjøre unna 3000 meter på de tilmålte tolv minuttene, noe som i henhold til tabellen er godt inne på “Meget bra.” Får håpe det stemmer, også i alle motbakkene i Aurland. Nå gjenstår stort sett rolig trening de siste dagene, for å få samlet litt overskudd. Det har jo heller ikke blitt noe svømming de siste par ukene, så noen svømmetak må det også bli.

 

For dem som er interessert i slik så er dette oppkjøringen jeg har hatt.

TORSDAG 31/7: Ti minutters lett sykling etterfulgt av 5 x 5 minutter med høy intensitet adskilt av fem minutters lett rulling. Løping: Tre kilometer med en høy fart.

FREDAG 1/8: 30 min oppvarming på cross-trainer. Sykkel: 5 min rolig. 6/5/4/3/2/1 minutters intervall 2 min pause. Tungt gir. «Klatring»Løp: Tre kilometer (3% stigning) med økende fart for hver km.

LØRDAG 2/8: Langkjøring på tredemølle. 90 min. 2%. Rolig.

SØNDAG 3/8: Ti minutters lett sykling og 3 x 10 min i høyt tempo med 5 min rullepause mellom. Løping: Tre kilometer økende hastighet.

MANDAG 4/8: Treningsfri. Sov lenge og vel.

TIRSDAG 5/8: 10 minutters oppvarming på sykkel. Pyramideintervaller: 2-4-6-4-2-4-6-4-2 min. 2 min aktiv hvile mellom hver. 5 minutter rolig overgang på tredemølle. Løp: 3000 m/12 min (Coopertest)

 ONSDAG 6/8: 60 min rolig langtur sykkel.

TORSDAG 7/8: Offshoretriatlon: 20 minutter crosstrainer, 40 min sykkel, 20 minutter løp.

FREDAG 8/8: Treningsfri.

LØRDAG 9/8: Kort løpeøkt: 10 min oppvarming. 10*1 min med høy intensitet og korte pauser. Blodsmak i kjeften.

SØNDAG 10/8: Ti minutters lett sykling etterfulgt av 4×4 minutter med høy intensitet (motbakke) adskilt av 3 minutters lett rulling. Løp: 2 km i høy fart.

MANDAG 11/8: Treningsfri

TIRSDAG 12/8: Sykkel: 10 min oppvarming. 4*2 min sykkel pluss 4*2 min løp. 2 min pause mellom hver. Tøff økt.

 

Nå gjenstår det å krysse fingrene for at helikoptertrafikken går som den skal – gleder meg veldig til å komme hjem til familien!

 

 

 

Sykkel på rulle – god som gull!
IMG_0081

 

Tredemøllene på GFC.

IMG_0082

 

Småschliiten kar 😉

IMG_0038

 

Pulsdata fra dagens treningsøkt. Var jammen rett oppunder maxpuls på slutten der.

IMG_0084

 

Leave a comment